Sekwencje asan z Puny : Pozycje stojące z Abhi - luty 2020

Sekwencje asan z Puny : Pozycje stojące z Abhi - luty 2020

Utworzono: 04-05-2020

Zajęcia prowadzone przez Abhi były wyjątkowe , spisałem je i z przyjemnością dzielę się nimi z Wami. Spisując je, aż nie mogłem uwierzyć, że wszystko to udało się Abhi zrealizować  w ciągu zaledwie półtorej godziny. Sekwencja została pięknie ułożona i pozwoliła nam poczuć prawdziwy smak ,, prayatna shaithilya '' - wysiłku bezwysiłkowego.

Po intensywnej praktyce pozycji stojących , przed Bhekasaną,  Abhi zrobiła krótki wykład , podczas którego podkreśliła że pozycje które wykonaliśmy wymagały od nas dużego wysiłku, dużej pracy mięśniowej i jako praktykujący jogę powinniśmy zaczynać od tego, ponieważ w pierwszej kolejności potrzebujemy zbudować relacje z ciałem, skomunikować z różnymi częściami. Tak jak w pracy zespołowej rozłożonej w czasie, w której jesteśmy w stanie osiągnąć pewien stopień komunikacji, dzięki któremu nie potrzebujemy już mówić sobie wszystkiego, pewne rzeczy są po prostu zrozumiane, po prostu się robią . W taki sam sposób, pozycje muszą stać bardziej bezwysiłkowe, żebyśmy dotknęli smaku, prayatna shaithilya '' - wysiłku bezwysiłkowego.

Zaznaczyła również, że aby zrealizować to w asanie, musimy odnaleźć w niej dynamiczny stan. Żeby pojawił się ten stan, konieczny jest pełny wysiłek. Dlatego pierwszym etapem jest  komunikacja, bez której nie można dokonać postępu na ścieżce jogi.

prayatna-śaithilya-ananta-samāpattibhyām  II.47

प्रयत्नशैथिल्यानन्तसमापत्तिभ्याम् ॥४७॥

Doskonałość w asanie osiąga się, gdy wysiłek wkładany w jej wykonanie staje się bezwysiłkowy i gdy dociera się do nieskończonego wewnętrznego bytu.

,, Doskonałość w asanie osiąga się jedynie wtedy, gdy wygasa wysiłek, a ciało , ten ograniczony instrument, napełnia się bezgraniczną równowagą i łączy się z widzem.’’                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                                B.K.S.Iyengar

prayatna –   wytrwały wysiłek, nieustanne staranie się, usiłowanie

śaithilya –   rozluźnienie, relaks

ananta  -      nieskończony, bezkresny, wieczny, bezgraniczny

samāpatti -  przybranie pierwotnej formy, spełnienie, zakończenie

W kontekście wysiłku bezwysiłkowego przypomniały mi się zajęcia w Instytucie w lutym 2018 prowadzone przez Rayae - wygięcia do tyłu :) Praktykowaliśmy wielokrotnie Urdhva Dhanurasany , które wykonywałem z właściwym kierunkiem, stabilnością , lekkością , oddechem, rozluźnionym gardłem , oczami , bezwysiłkowo czyli ;) Po jakimś czasie Raya zakomunikował, że teraz składamy maty na pół i zaczynamy praktykę mostków od początku przechodząc dłońmi i stopami na złożoną matę ! Spróbowałem , wszedłem do pozycji z niewzruszonym stanem umysłu , a tu NIC z tego , jestem za wysoki , a maty za krótkie , to niesprawiedliwe ! Tak sobie rozmyślając w pozycji z błogostanem na twarzy , nagle słyszę słowa Rayae  ,, mister orange ( byłem w koszulce pomarańczowej ) feet and hands on the sticky mat ! '' . Rozglądam się , bo to pewnie nie do mnie , a Raya już jest przy mnie ;)            Z uśmiechem mówi : Do it ! Do it ! Ustabilizował mi łokcie swoimi kolanami i krzyczy ,, pięty w górę i stopy na macie ! '' Więc robię, a mój niewzruszony stan umysłu oraz błogi wyraz twarzy znika momentalnie ;) Przypomniał mi się mem z fb o lwach - ,, lwica mówi do lwa: już byłam taka oświecona, a ty znowu mnie wk...łeś ! ;)  Opuść stopy na matę i praktykuj tak to końca zajęć mówi Raya :) Gdy wykonałem tak pozycję kilka razy , pomimo niesamowitego wysiłku  poczułem olbrzymią radość i przepływ energii. Ból w dolnych plecach, który odczuwałem wcześniej znikł o dziwo ;) Zrozumiałem , że utknąłem w pewnym schemacie nasiąkniętym wyobrażeniem i iluzją. Nie dostrzegałem go , wzmacniałem...  Że bez względu na ilość lat w praktyce, a może przede wszystkim wraz z latami ;)  potrzebujemy rozpalać w sobie tapas , który połączony ze svadhyayą i Iśvara pranidhaną oferuje bardzo praktyczne i skuteczne narzędzie  do studiowania i odkrywania siebie w kontekście jogi.

 

Christian Pisano w swojej książce wspomina, że :

Asany istnieją , by rozbudzić witalną energię ( pranę ), która jest najtrudniejszym elementem do rozbudzenia.

Trzy znane sutry Patanjaliego mogą zostać zrozumiane, tylko wtedy gdy ten element przejawi się :,, Asana staje się stabilna i komfortowa ( II.46 ), kiedy cały wysiłek zostaję wchłonięty w bezwysiłkowości , ujawnia się nieskończoności ( II.47 ), wtedy dualizm przestaje istnieć ( II.48 ) ‘’.

To właśnie ta energia życiowa otwiera drzwi do pranayamy. Patanjali ma na myśli, że dopiero po osiągnięciu tej dojrzałości można praktykować pranayamę. Można oczywiście praktykować ćwiczenia oddechowe , w wyniku których być może pewnego dnia pojawi się cisza oddechu i otworzy bramę do pranayamy.

Trzeba dodać, że asany są bardzo ważne w kreowaniu siły i stabilności nie tylko dla kręgosłupa, lecz również dla układu nerwowego.  Jest to niezbędnym czynnikiem podczas siedzącej praktyki i zanurzaniu się w przestrzeni klatki piersiowej. Różne grupy asan eksplorują wszystkie aspekty tej przestrzeni. Przywracają elastyczność przeponie, która jest nasączona naszymi emocjami. Asany przepłukują to bardzo ważne skrzyżowanie. Bardzo interesująca jest etymologia słowa schizophrenia : pęknięcie, uszkodzenie ( schizo ); przepony ( phren, phrenos ).

 

Poniżej sekwencja , owocnej praktyki !

Abhijata – Luty 2020 : pozycje stojące

 

  1. Svastikasana – utrzymuj wzrok na poziomie linii oczu i unieś wewnętrzne ciało do linii oczu. Podtrzymuj , pracuj nad podtrzymaniem unoszenia.
  2. Adho Mukha Virasana
  3. Adho Mukha Svanasana
  4. Uttanasana ze stopami na szerokość bioder. Bądź teraz na zewnętrznych krawędziach stóp , wewnętrzne stopy do zewnętrznych, wewnętrzne i zewnętrzne kości kostek na tym samym poziomie. Wewnętrzne stopy do zewnętrznych, wewnętrzne kolana do zewnętrznych, wewnętrzne uda do wewnętrznych.
  5. Adho Mukha Svanasana
  6. Prasarita Padottanasana – bądź na zewnętrznych stopach, wewnętrzne nogi do zewnętrznych. Dociśnij zewnętrzne krawędzie stóp w dół.
  7. Sirshasana > Urdhva Dandasana > Sirshasana > Urdhva Dandasana > Sirshasana – pasek mocno ściągnięty w najszerszym miejscu łydek , drugi na udach. Poczuj jak połączenie nóg pozwala ci lepiej unieś wewnętrzne nogi, od wewnętrznych ud do wewnętrznych kostek wydłuż nogi w górę. Wydłuż pięty oraz palce stóp , ale nie napinaj palców. Unieś się poprzez odcinek piersiowy i przesuń go do wewnątrz. W Urdhva Dandasanie doprostuj nogi. Roluj wewnętrzne pięty do zewnętrznych , wydłużaj podeszwy stóp od łuków do pięt oraz od łuków do palców stóp, całe podeszwy stóp otwarte. Uaktywnij kolana i uda. Pokaż pracę nóg / stóp na poziomie fizycznym , mięśniowym zanim wyjdziesz z pozycji. Twarz , mózg, oczy, gardło , język pozostają miękkie.
  8. Adho Mukha Vrkshasana z paskami , wejście z dwóch nóg.
  9. Navasana, Ardha Navasana, Dandasana, Urdhva Prasarita Padasana – wszystkie pozycje z paskami dla wzmocnienia pracy nóg.
  10. Tadasana – duże palce stóp połączone. Przypomnij sobie wcześniejsze paski na nogach, wewnętrzne nogi połączone, unieś rzepki kolan w górę, uda w górę.
  11. Parsva Utthita Hasta Padasana – skręć stopę z tyłu do wewnątrz , a nogę z przodu na zewnątrz. Stopa z tyłu skręca się do wewnątrz, lecz nie cała noga, kolano i udo patrzą do przodu. Następnie od przedniej kostki nogi z przodu unieś energię w górę, w nodze z tyłu mocno skieruj wewnętrzną stronę do zewnętrznej, dociśnij zewnętrzną krawędź stopy z tyłu, mocno. Unieś kość łonową w kierunku pępka . Następnie przed zejściem w dół do Trikonasany , upewnij się , że utrzymujesz w wewnętrznej  nodze z tyłu z tyłu ruch w górę oraz przesuwanie do zewnętrznej
  12. Utthita Trikonasana
  13. Tadasana – unieś przody stóp i wydłuż od łuków do palców , opuść. Następnie unieś pięty i wydłuż od łuków do pięt , opuść.
  14. Parsva Utthita Hasta Padasana  > Virabhadrasana II > Utthita Parsvakonasana – noga z tyłu powinna oporować , miednica skręca się od prawej strony do lewej. Na początku pozostań z ręką w górze Trikonasany , pracuj nad nogą z tyłu, rotacją miednicy , dociśnij zewnętrzną krawędź stopy z tyłu i dopiero teraz przenieś rękę nad ucho , rozciągnij od stopy z tyłu do opuszków palców dłoni w górze.
  15. Tadasana
  16. Ardha Chandrasana – w nodze w górze, miejsce na którym wcześniej był pasek , zasysaj w dół. Wewnętrzna strona nogi unosi się , ale oporuj zewnętrzną. Następnie wydłużając nogę od wewnętrznej pachwiny do wewnętrznej pięty wydłuż i otwórz podeszwę stopy od łuku do pięty oraz od łuku do palców stopy, od górnej stopy do górnego biodra .
  17. Virabhadrasana 1 – przenieś ciężar ciała na stopę z tyłu i dociśnij zewnętrzną krawędź stopy. Teraz obie nogi powinny mieć inny charakter pracy. Utrzymaj tylną nogę aktywną, mocną, ,, gęstą ‘’, podczas gdy noga z przodu poddaje się pasywności, gdy ją zginasz i opuszczasz korzeń uda w dół, głęboko w dół.
  18. Tadasana – przełknij ślinę, nie przesuwaj szyi do przodu, rozluźnij oczy.
  19. Virabhadrasana 3 – ręce wydłużone do tyłu , z powodu braku miejsca . Utrzymaj gęstość nogi w górze. Poczuj ciężar łydki, pięty i kiedy pchasz je w dół, rzepka kolanowa oraz udo muszą unieść  się do góry. Pięta w dół, udo w górę !
  20. Tadasana – musimy nauczyć się przesuwać świadomość do tyłu ciała. Kiedy zbytnio jesteśmy w przednim mózgu - na przykład gdy w wiadomościach pojawia się coś ekscytującego, instynktownie pochylamy się do przodu z podniecenia. Teraz przesuń oczy to tyłu, twarz, gardło. Ciężar ciała spoczywa na piętach , poczuj jak pojawia się medytacyjny stan.
  21. Parsvottanasana – ciężar ciała ma tendencję do przenoszenia się na przednią nogę. Kiedy jesteśmy początkującymi staje się to trudne do zniesienia, udo rozciąga się za mocno. Jako doświadczeni praktykujący wchodzimy w to , studiując to rozciąganie, lecz dla poczatkujących jest to za mocne. Rozpoczynamy od wydłużenia w górę i zdjęcia ciężaru ciała z przedniej nogi. Patrzymy do góry , nie poprzez elastyczność w szyi, lecz poprzez uniesienie całego ciała w górę, patrzymy w górę zewnętrznymi kącikami oczu. Przenieś ciężar ciała na nogę z tyłu , w nodze z przodu przesuwając energię od przedniej kostki w górę wyprostuj ja zupełnie , utrzymaj to podczas wydłużania tułowia do przodu. Przesuń przód prawego uda oraz kolana do tyłu i rozciągnij do zewnętrznej krawędzi stopy z tyłu.
  22. Parivrtta Trikonasana – umieść dłoń w dole jak najbliżej nogi, tak byś mógł użyć nadgarstka, łokcia , czegokolwiek co pozostaje w kontakcie z nogą , by zassać zewnętrzną goleń i kreować opór , by skręcić tułów. Przesuń mostek w kierunku brody, by wydłużyć się i skręcić. Pchnij przód prawego uda do tyłu prawego uda i zaobserwuj jak tworzy się przestrzeń dla głębszego skrętu.
  23. Tadasana – przełknij ślinę, rozluźnij gardło, przód twarzy do tyłu twarzy bez opadania klatki piersiowej, wzrok pozostaje na poziomie oczu. Funkcjonujemy na co dzień głównie używając  kory czołowej - to częściowo odróżnia nas od reszty królestwa zwierząt, które mogą tylko po prostu być. Musimy nauczyć się być bardziej w tylnym mózgu, aby stworzyć bardziej medytacyjny stan,  to zmienia biochemiczny stan naszego ciała .Czy odczuwasz tą zmianę ?
  24. Parivrtta Parsvakonasana – osoby , które mogą utrzymać piętę nogi z tyłu w dole, przede wszystkim kieruję w dół wewnętrzną piętę. Dociśnij wewnętrzną piętę, by skręcać się coraz dalej, wydłuż nogę z tyłu od lewego biodra do lewej kostki. Żeby wyjść z pozycji, dociśnij mocno wewnętrzną krawędź pięty z tyłu.
  25. Tadasana
  26. Parivrtta Ardha Chandrasana – przypomnijmy sobie pracę z Virabhadrasany 3 : mały palec stopy w górze w dół, pięta ciężka, udo w górę !
  27. Tadasana
  28. Uttanasana ze stopami razem, wnętrza dłoni oraz nadgarstki dociskamy do podłogi >
  29. > Urdhva Prasarita Eka Padasana – wydłuż przód prawego uda i zejdź pępkiem w dół.
  30. Eka Pada Bhekasana – unieś lekko kolano nogi zgiętej i rozciągnij przód uda od pachwiny do kolana.
  31. Bhekasana – dociśnij dłońmi stopy w dół , by unieś klatkę piersiową, przesuń środkowe pośladki w dół.
  32. Urdhva Prasarita Eka Padasana – rozciągnij przód uda do kolana jak w Bhekasanie i unieś nogę w górę . Poczuliśmy, że było to zupełnie inne uniesienie nogi. Noga została wcześniej wyedukowana , dzięki czemu stała się znacznie lżejsza  , to było bardziej bezwysiłkowe,  podnoszenie nogi. Abhi ostrzegła nas jednak, aby nie uczyć w ten sposób początkujących. Przede wszystkim najpierw trzeba zbudować komunikację w ciele , zanim będzie można poczuć smak wysiłku bez wysiłku
  33. Vajarasana z piętami razem.
  34. Salamba Sarvangasana – dwa paski jak wcześniej w Sirshasanie. W Sirshasanie jest łatwiej pracować nogami , w dynamiczny sposób , by je ,, wyostrzyć ‘’. W Sarvangasanie jest to o wiele trudniejsze, dlatego paski lub jeden wokół goleni mogą być bardzo pomocne. Wsysaj krzyż i przesuń nogi do tyłu, tak by pięty nie były widoczne. Połącz mocno nogi i od przednich ud wydłuż w górę. Popatrz na stopy i wyrównaj ich pracę. Wydłuż palce stóp oraz pięty, nie skracaj pięt wydłużając palce stóp. Nie usztywniaj palców stóp. Nie dociskaj tyłu głowy do podłogi. Powinna pojawić się akcja jalandhara bandhy, która pomaga wytworzyć medytacyjny stan, o którym Abhi wcześniej mówiła. Oczy muszą być miękkie , a wzrok skierowany do klatki piersiowej, skronie pasywne, gardło rozluźnione w dół do szyi. Pasywny, refleksyjny stan.
  35. Halasana – wysoce skalibrowane nogi
  36. Savasana – komórki mózgu opadają z głowy w kierunku serca jak krople deszczu. Guruji mówił, że zjednoczenie pomiędzy głową i sercem to joga.

 


 

 

Sekwencje asan z Puny : Pozycje stojące z Abhi - luty 2020

Przejdź do góry strony

Joga Iyengara jest ścieżką holistycznego podejścia do życia i dostarcza praktycznych narzędzi do tworzenia i podtrzymywania zdrowego ciała i witalności , jasnego umysłu, emocjonalnego spokoju oraz duchowego dobrostanu. System szkolenia opracowany na podstawie ponad 75 lat nauczania przez mistrza jogi  B.K.S. Iyengara , jest osadzony w starożytnej indyjskiej tradycji oraz filozofii joga sutr Patandżalego.