Background Image

Przyjaciele na ścieżce jogi

Przyjaciele na ścieżce jogi

Utworzono: 20-04-2020

Rzeczywistość, w której funkcjonujemy trochę się zmieniła, coraz częściej pojawia się dużo niepokoju w odniesieniu do przyszłości, niepewności, jak długo to będzie jeszcze trwało. Ale z drugiej strony czuję, że na głębokim poziomie mam szansę przyjrzeć się, poddać refleksji kierunek, jaki obrałem w życiu zawodowym. Szczególnie teraz, pozostając cały czas z niesamowitym odciskiem pobytu w Punie, chciałbym w swoim życiu podążać za prawdą (satya), uczciwością zarówno w stosunku do innych, jak i do siebie. Mam nadzieję, że uczestnicy moich zajęć w Lęborku, z którymi nie widziałem się fizycznie od końca stycznia (i już nie mogę doczekać się, kiedy się spotkamy) , zrozumieją i zaakceptują, że kompletnie nie czuję jogi online, również długich rozmów telefonicznych. Zdecydowanie lepiej czuję się w bezpośredniej relacji, dostrzegam w niej dużo większą wartość... A nie chcę działać kompulsywnie, pod wpływem lęku przed niepewną przyszłością finansową. Jeszcze raz zachęcam Was do podjęcia samodzielnej praktyki, która ma potencjał oczyszczania ciała i umysłu.

Mając teraz bardzo dużo wolnego czasu na praktykę i studiowanie jogi, nieustannie pozostaję z głębokim odczuciem i wrażeniem, które towarzyszy mi od powrotu z Instytutu. Studiując teraz notatki, sekwencje, obserwacje, wrażenia, odczucia, zastanawiam się co sprawia, że nauczyciele z Instytutu są tacy autentyczni, intuicyjni, radośni, klarowni i jaśni w przekazie? Oczywiście każdy z nich ma inną osobowość, ale powyższe cechy posiada każdy z nich. No i jeszcze olbrzymia praktyczna wiedza...Obserwując ich dostrzegłem, że Oni żyją jogą, są pasjonatami. Bez względu na wiek i doświadczenie codziennie intensywnie praktykują, prowadzą zajęcia (zwykle jedne, dwa dziennie), prowadzą lub asystują w grupach terapeutycznych, uczestniczą w zajęciach Prashanta lub Sunity. Z radością, zaangażowaniem oraz pokorą. Pewnego dnia byłem na obserwacji zajęć i widziałem jak Abhijata praktykuje w kąciku przy pomocach, prowadził klasę inny nauczyciel. A wokół niej dwójka Jej małych dzieci, bawi się, czasami ją koryguje). Następną lekcję prowadziła Abhi, a dzieci popisywały się na scenie, wykonując różne fiku miku i podbiegając co jakiś czas do Abhi, by przytulić się do mamy. A lekcja naturalnie płynęła ... z radością i lekkością bez oporu materii ....

Jak sprawić, by jak apeluje w swoich książkach B.K.S. Iyengar, nasze uczenie zawierało w sobie naukę, filozofię i sztukę ?
Wydaje mi się, że powinniśmy przede wszystkim stać się zaangażowanymi i intensywnymi praktykującymi, uczącymi się jogi. Ostatnio czytam tomy ,,Yogashastry '', które zostały opracowane, by wspomóc studiowanie przedmiotu jogi przez dzieci oraz młodzież. Jestem pod wrażeniem wiedzy i sposobu jej przekazania z poziomu filozofii jogi, anatomii, praktyki asan, metodyki. Ta wiedza jest wymagana od dzieci i nastolatków jako niezbędna dla zrozumienia jogi. I jest podana w sposób niezwykle przystępny, w pięciu tomach.
Wewnątrz mnie od momentu powrotu z Indii domaga się atencji następujące pytanie :

To, czego my tutaj uczymy, to joga?

Czy na fundamentalnym poziomie rozumiemy jogę?

I czy posiadamy odpowiednią wiedzę i narzędzia, by uczyć jogi z poziomu nauki, filozofii i sztuki (wzajemnie przenikających się) w sposób praktyczny?

Na szczęście z pomocą przychodzi Christian Pisano, którego słowa bardzo często werbalizują, to czuję, a jeszcze nie do końca potrafię opisać własnymi słowami.

,,Aspekt techniki‘’
Jako Początkujący Praktykuj Swoje Skale i Ograniczenia!

Ideą stojąca za poznaniem techniki jest całkowite zanurzenie się w sztuce, którą praktykujemy. W taki sposób, by poznać nie tylko całość, ale również elementy, które ją tworzą. Na początku uczymy się prostych, wprowadzających sekwencji. Dzięki nim zapoznajemy się z akcją oraz różnymi zasadami przyjmowania pozycji, poczuciem kierunku. Właściwe poczucie kierunku jest podstawą wyrównania. Poprzez praktykę różnych grup asan zapoznajemy się z różnorodnością zewnętrznego ruchu : pionowego, poziomego, spiralnego, rozszerzającego, skurczającego.. Stopniowo ten ruch zaczyna przesuwać się w kierunku działania, które nazywane jest inteligencją w ruchu. Niektóre obszary stają się stabilne, podczas gdy w inne wprowadzamy ruch. W tej fazie ciało i jego różne części stają się przedmiotem dynamicznej koncentracji.
Powinniśmy poznać nazwę każdej asany, jak również jej przynależność do grupy asan oraz interakcje z ciałem. Powinniśmy również poznać różnorodność sekwencji oraz modyfikacji pozycji, jak również ich ,,specyfikacje techniczne ‘’. Ich wewnętrzne oddziaływanie powinno stać się jasne poprzez doświadczenie (funkcja stymulująca, uspokajająca, rozgrzewająca, wychładzająca, oczyszczająca, odżywiająca, itp.). Również umiejętność ich zastosowania w zależności od potrzeb, pory roku lub szczególnych okoliczności. W metodzie Iyengara, potrzebujemy zrozumieć, nabyć umiejętność użycia pomocy, w odniesieniu do różnych grup asan.
Na ścieżce techniki praktykujący staje się rzemieślnikiem, który nie tylko wie, jakich narzędzi użyć w danej sytuacji, ale również jest świadomy cech materiału, z którym pracuje. 

Powinniśmy praktykować systematycznie serie ćwiczeń, które muszą stać się naszą ,,drugą naturą ‘’, być spontaniczne, intuicyjne.
• Oddech inicjuje ruch ciała
• Świadomość obserwuje ruch ciała i oddechu
• Każdy ruch jest kolisty i harmonijny
• Koniec jednego ruchu daje początek następnemu
• Bądź ugruntowany, zakorzeniaj się (sthanam)
• Wyrównuj różne części ciała w odniesieniu do całości
• Po wysiłku zawsze powracaj do naturalnego stanu (sama)
By doświadczyć zanurzenia się w aspekcie techniki, wymagana jest niezachwiana lojalność wobec podejścia, które jest nam bliskie i które zdecydowaliśmy się praktykować. Intuicyjne zrozumienie może pojawić się po dwudziestu latach zaangażowanej, oddanej praktyki oraz studiowania.
Należy unikać mieszania stylów, ponieważ tylko pogłębia to niezrozumienie oraz opóźnia intuicyjną ,,symbiozę‘’, w wyniku której praktykujący staje się techniką i wychodzi poza nią.
Całość nie jest rezultatem nagromadzenia części składowych. 

Poniżej dzisiejsza sekwencja!

Rajalaxmi – Luty 2020 – Pozycje stojące

1. Svastikasana
2. Tadasana: zegnij kolana jak w Utkatasanie i przesuń kość ogonową do wewnątrz, a kość łonową unieś w stronę pępka (powtórz cztery razy zginając i prostując nogi). Umieść dłonie na szczytach kości ud i prostując nogi przesuwaj je do tyłu, główki kości udowych do wewnątrz, poczuj to. By doprostować nogi w kolanach, podciągnij przody ud w górę, następnie opuść pośladki w dół, rozszerz tyły ud.
3. Urdhva Hastasana, utrzymaj ustawienie pośladków.
4. Urdhva Baddangullyasana, przenieś ramiona za uszy, a pachy do przodu.
5. Utthita Hasta Padasana > Ręce Urdhva Hasta > dłonie na biodrach i schodzimy tułowiem równolegle do podłogi, następnie wydłużamy ręce do przodu, używaj nóg, by utrzymać pozycję, dociśnij i wydłuż zewnętrzne krawędzie stóp > dłonie pod barkami i wklęsłe plecy > dłonie do przodu jak w AMS, by wydłużyć boki tułowia, uda pozostają prostopadle do podłogi > przenosimy głowę do linii stóp Prasarita Padottanasana 1 , lecz przesuwamy się bardziej w kierunku tyłu głowy, Dociśnij kości nadgarstków do podłogi i rozszerz nadgarstki, wydłuż ramiona od barków do łokci, unieś barki > z dłońmi w linii stóp przejdź do wklęsłych pleców, rozciągnij skórę przedramion, by otworzyć nadgarstki . Powtórz 2 razy całość
6. Uttanasana ze stopami razem
7. Adho Mukha Vrksasana: wydłuż pośladki w górę, łokcie w górę; przesuń łokcie w kierunku ściany, a pośladki w kierunku środka sali.
8. Sirshasana 1: rozszerz stopy i zrotuj uda do wewnątrz, wewnętrzne nogi wydłużaj od pachwin, zewnętrzne od bioder.
9. Sirshasana 2: wydłuż tkankę górnych ramion od barków do łokci, energia z łokci przesuwa się do nadgarstków, dociśnij nadgarstki i unieś barki .
10. Mukta Hasta Sirshasana
11. Baddha Hasta Sirshasana
12. Sirshasana 3 Podczas praktyki tej pozycji wydobywam na światło dzienne swoje asymetrie, niezmiernie trudna dla mnie ;) Dlatego ją praktykuję.
13. Sirshasana 1
14. Tadasana > Utthita Parsvottanasana z dłońmi na biodrach: oddal ciało pośladków od kręgosłupa, opuszczając je w dół i rozszerzając, przesuń biodro nogi z przodu do tyłu, skręć miednicę, miednica powinna się skręcić > Utthita Parvottanasana z rękami Urdhva Hasta: przenieś ciężar ciała na nogę z tyłu i wydłuż ramiona i tułów do przodu, równolegle do podłogi, zatrzymaj się wydłużając równomiernie boki tali > przenieś dłonie pod barki, wklęsłe plecy, potem skłon rozszerzając łokcie na boki schodząc tylnymi żebrami i klatką piersiową w dół do nogi
15. Jak wyżej, tylko dłonie wydłużamy po podłodze jak najdalej do przodu, głowa w dół, przenosimy obie dłonie na zewnątrz stopy z przodu, ustawiamy w skręto - skłonie miednicę i wydłużamy oba boki tułowia.
16. Parivritta Trikonasana z Tadasany, jak wyżej Parsvottanasana z prawą nogą z przodu: wchodzimy z lewą ręką zgiętą, jak w górnej ręce Gomukhasany; takie wejście pomaga skręcić się od tylnych żeber, schodzimy w dół tylnymi żebrami, łokieć do sufitu, mostek do brody, broda oddala się od mostka, gdy już uzyskamy maksimum skrętu umieszczamy całą lewą dłoń na podłodze i kontynuujemy skręt.
17. Dandasana > Janu Sirshasana: przesuń dolne tylne żebra do ciała i wydłużając boki tułowia zejdź tylnymi żebrami, klatką piersiową oraz głową w dół > Z Janu Sirshasany przejdź do Parivritta Janu Sirshasany. Powtórz dwukrotnie na stronę.
18. Pashchimottanasana: wydłuż tułów do przodu.
19. Salamba Sarvangasana 1: przesuń nogi do tyłu, a pośladki do przodu, wydłuż pachy; długi czas około 8 minut > Salamba Sarvangasana 2 > Halasana z ramionami wydłużonymi bo bokach głowy i z takim ustawieniem przejście do Niralamba Sarvangasany 1 > Halasana z rękami wydłużonymi do góry wzdłuż tułowia i wnętrzami dłoni skierowanymi w stronę bioder > przejście do Niralamba Sarvangasany 2 > powrót do Halasany z palcami dłońmi splecionymi klasycznie > Salamba Sarvangasana 1: górne ramiona w dół, pachy wydłużone > Halasana
20. Pashasana z piętami na kocach 2 razy
21. Malasana 2 z piętami na kocach.
22. Savasana

Przyjaciele na ścieżce jogi
Przyjaciele na ścieżce jogi
Przyjaciele na ścieżce jogi
Przyjaciele na ścieżce jogi
Przyjaciele na ścieżce jogi
Przyjaciele na ścieżce jogi
Przyjaciele na ścieżce jogi
Przyjaciele na ścieżce jogi

Przejdź do góry strony

Joga Iyengara jest ścieżką holistycznego podejścia do życia i dostarcza praktycznych narzędzi do tworzenia i podtrzymywania zdrowego ciała i witalności , jasnego umysłu, emocjonalnego spokoju oraz duchowego dobrostanu. System szkolenia opracowany na podstawie ponad 75 lat nauczania przez mistrza jogi  B.K.S. Iyengara , jest osadzony w starożytnej indyjskiej tradycji oraz filozofii joga sutr Patandżalego.